fredag 17. september 2010

Nøstebarn ekspress


Nøstebarn er en stor favoritt her i huset. Deilige, myke plagg i ubehandlet ull er godt å kle på seg en hustrig høstdag.


Fargene er fine og avstemte,




og plaggene er perfekt til lek og moro.

Men selv om vi har Nøstebarn like nede i gaten her, og mor elsker å kikke innom og handle med seg et plagg eller to iblant, så er vi så heldige å ha vår egen Nøstebarn ekspress leverandør. Hos svigermor i Nord er det bare til å levere inn bestilling på hva man måtte ønske av strikkeklær, og vips så har man fått pakke i posten uken etterpå. Her snakker vi service! Og jammen pleier det ikke å ligge litt sjokolade og noen Flaxlodd oppi og. Her er spenning for liten og stor. 



Farmor sørger for at de søte små er rikelig utstyrt med ullbukser, ullgensere, luer, votter og sokker. Ja, det er omtrent så vi kunne utstyrt en hel småbarnsavdeling med ullklær. Det er nesten så vi begynner å bli litt bortskjemt. Hvis jeg skulle ut og kjøpt noe tilsvarende, hadde det kostet en liten formue. Så vi er virkelig superheldige!

Eller tenk hvis jeg skulle prøvd å sette i gang en sånn produksjon alene, da hadde ungene vært konfirmert før jeg var ferdig.

Her er nemlig mitt forsøk på å strikke ullbukse:



Den har jeg vel hatt liggenede 2 - 3 år nå...

Så vi tar et stort og rungende hurra for strikkeglade bestemødre! Hva skulle vi vel gjort uten?:-)

Ønsker alle sammen en riktig god helg, og takker for utrolig mange hyggelige og morsomme kommentarer på forrige innlegg om klovnebildet! Og til deg Januarsola; hadde det ikke vært for at det var så sinnsykt kaldt i sjøen der oppe i nord, så skulle jeg jammen tatt med meg et klovnebilde nordover neste sommer, og duppet litt utenfor kaien ved Kulturhuset:-)


19 kommentarer:

  1. Guu så heldig dere er! Ullklær er bare superherlig og et MUST i tiden som kommer nå!:) Knallgøy med trykksakene dine, klovnebildet var kult - og definitivt et perfekt surfebrett. Jeg kan være med som badevakt!:) God helg! Klem

    SvarSlett
  2. Hei :)
    Så heldig dere er,godt at vi besteforeldre kan brukas til noe :)
    Ha en super helg, klem.

    SvarSlett
  3. Det kaller jeg en skikkelig Nøstebestemor!! Makan så flotte ting, ja hun er sannelig dyktig!!
    Ønsker deg en vidunderlig helg Barbro!!
    PS - gikk finfin å vaske merkene dine jeg har montert på tøy vet du, jeg klarte det!!!!

    SvarSlett
  4. Jeg er også glad i ull - og bestemødre som strikker for meg;-D
    - Mille skal få hel ulldress(til å ha under parkdressen) av mommo nå!
    Hva jeg ikke kan..,
    - MYE:Er ikke god i matte for å si det sånn!;-D
    Du er go`da!
    Riktig god helg til deg og dine også Barbro,
    - ikke legg ut på svøm i helga nå da*fnis*!
    Klem, Hege.

    SvarSlett
  5. Heldige er vi som bare kan bestille, blir ikke så mye bukser lengere, men gensere og sokker er uunværlig;D

    Klem fra Grete

    SvarSlett
  6. Ullbukser er genialt, et par av gutta mine sverger til det fortsatt. Ullgensere er også flott, men jeg at et par som ikke liker at det klør oppe ved halsen... Og ullsokker er nødvendig,ja. Nøstebarn har masse flott - har sitti klar for å bestille, men det blir rimeligere å bestille hos mor eller svigermor;)
    Ha ei flott helg!

    SvarSlett
  7. Ja skal si du har en grei svigermor! Jeg har selv begynt å leke med tanken på å strikke ullsokker nå... men jeg har en mor som har strikket til fjor og i år har det vært babystrikk som telte... men men gøy å prøve noe nytt! jeg har aldri strikket sokker før... men "begynner" å bli tøff nok til det hehe


    Ha en fin kveld i høstregnet! og goood helg!

    SvarSlett
  8. Dama i Harstad er jo et funn av en svigermor. Utrolig hvor fort hun jobber med strikkepinnene.

    Kan du ta en titt innom hos meg og se på adventsenglene? Hvis du vil, kan du få noen sånne.

    Det kan vel kanskje være greit med et bidrag fra bestemorheimen også, selv om det er lenge siden strikkepinnene var i bruk.

    Klem

    SvarSlett
  9. Sånn bestemor har jeg en plan om å bli :-)

    God helg til deg og dine :-D

    SvarSlett
  10. jammen er du heldig.Flotte varme deilige ting.
    Ha en fin fredag
    Klem til deg Barbro

    SvarSlett
  11. Kjempeheldig er dere som får hjemmestrikket ulltøy. Jeg er mormor til to, men er fryktelig dårlig på å strikke så det blir dårlig med slikt herfra. God helg :)

    SvarSlett
  12. Jøje meg så heldig du er da!Skulle ønske jeg kunne strikke, eller hadde noen som strikket så iherdig til familien:)

    SvarSlett
  13. Så deilig å ha en så driftig svigermor :) Hos oss er det min mor som er den driftige, heldigvis for det! Så der dukker det også opp ett ullplagg eller to når jeg ønsker det :)

    God helg!

    SvarSlett
  14. Så deilig! Jeg har ingen strikkende bestemødre. Så må strikke sjøl.... og det har jeg ikke tid til.... Så da er nøstebarn godt å ha :) Fin helg!!

    SvarSlett
  15. Så du e ikkje så god i strikking altså?
    Det var nå endelig godt at det var nåke du ikkje e så god i syns eg ;o)

    Heldige du da! Eg har ei mor så strikke i ein fei og, men guttungen like ikkje ullgenserar og sånn lenger seie han, så då blir det andre søskenbarn så får nyte godt av det.

    SvarSlett
  16. Du kan vel ligge og duppe pittelitt i Bergen også, Barbro? Ingen grunn til å sende all moroa nordover! Det er bare å annonsere klovne-dupping til sommeren igjen, så tenker jeg du skal bli grundig bloggifisert. Jeg stiller iallefall, med kamera og oppmuntrende tilrop!

    Fint strikketøy og flink farmor. Elsker Nøstebarnbuksene, men det er dessverre leenge siden jeg klarte å tvinge Belkinien inn i noe sånt. Men en sånn stripet strikkebukse kunne jeg glatt trukket i selv. Kanskje jeg skal spore opp denne farmoren deres? ;)

    Fin helg til deg! Hos oss skal det lyses krabber og drikkes vin, det kan bli bra det!

    SvarSlett
  17. Ull er gull verdt, og her i huset bruker både små og store det. Vi har allerede tatt det i bruk, desverre kanskje. Men er nå koselig i kveld òg da, med fyr i ovnen og masse levende lys.

    Ønsker deg og dine en strålende helg, klem.

    SvarSlett
  18. Strikkende bestemor er en herlig luksus! Mamma er også ivrig på strikkingen, så det vanker fine klær fra den kanten også. (ihvertfall så lenge ungene er små..)

    Nøstebarn har jo også fine klær, men "alle" har jo sånne.
    Ha en glitrende helg!

    SvarSlett
  19. Hei pa deg!
    Ja, bestemodre er fantastiske! Selv har jeg lagt meg i trening. Ikke til a bli bestemor (haper det er maaaaaange ar til! Skrekk - han er jo bare 14!), men fant ut at jeg MA jo kunne strikke. Sa jeg er halvveis pa den ene sokken. DET har tatt en uke, nesten. Kanskje jeg blir raskere nar jeg blir bestemor? ;-)

    klem Mette

    SvarSlett