mandag 25. oktober 2010

Oppskrift på blondehjerter


Jeg tenkte jeg skulle vise hvordan jeg lager blondehjertene som jeg pleier å sy til jul. Jeg synes nemlig de er litt morsomme å lage, og kanskje noen andre der ute synes det samme?


Det første jeg gjør er å stryke vlieselin på baksiden av et hvitt stoff, gjerne et med litt glans i. Satengstoff passer fint til disse hjertene.


Så syr jeg på store og små blondebiter. Jeg veksler mellom å bruke sikksakk og rettsøm. Det er ikke nødvendig å dekke hele stoffet. Det kan bli en fin kontrast å la noe stå åpent.


Deretter tegner jeg opp hjerter på baksiden av det ferdigsydde stoffet. Jeg har laget min egen mal, men det går fint an å bruke pepperkakehjerteformer. Stjerneformer, eller andre pepperkakeformer kan også bli fint å sy av blondestoffet.


Etter at hjertene er klippet ut, legges de sammen to og to, vrange mot vrange, og sys rundt med tett sikksakk.


Pynt gjerne litt ekstra med små hekleblomster og perler.

Til slutt har jeg laget oppheng av gøtt, som man enkelt kan skifte eller justere slik at man får ønsket lengde. Kjempefine å henge på en grein, eller juletreet, eller å ha hengende i vinduet:-) Ønsker man å ha de i vinduet er det stilig å ha hjerter i ulike størrelser.

Og til de som har spurt etter oppskrift på engler; den kommer seinere i uken...




25 kommentarer:

  1. Takk for oppslriften,Barbro.Jeg har sydd en del hjerter,men ikke med blondepynt.Dette skal jeg prøve etterhvert.Klem

    SvarSlett
  2. Det barra flomme øve av kreativitet hos deg altså.

    Trur eg komme te å slita med å velga ka eg ska laga te jul i år ;o)

    SvarSlett
  3. Nydelig hjerter! Hvitt er vakkert..og med blonde, enda vakrere! Takk for framgangsmåte, kanskje jeg klarer dette også?
    Gratulerer med åpning av butikk, må inn å se og legge deg som favoritt;)

    SvarSlett
  4. Heisann!!
    Så utrolg fine blonde hjerter.
    La meg til som følger jeg!
    Fin blogg, deg vil jeg følge videre(o:
    Ha en fin kveld

    Mvh Renate

    SvarSlett
  5. Tusen takk for fin forklaring Barbro - dette må prøves:-)
    Jeg har gjort det på ullfilt , men dette så mer delikat ut!
    Holder på å male ikveld jeg,- skal se om jeg tør å legge ut et bilde på bloggen snart..:)
    Kos deg,
    klem Hege.

    SvarSlett
  6. Veldig fine blondehjerter, Barbro - takk for en god forklaring.

    Klem

    SvarSlett
  7. Superfine!
    Og du.. grattis med epla-butikk:) Trur nok eg òg kjem til å lage meg ein etterkvart:)

    SvarSlett
  8. Så flotte hjertene ble, flott at du deler fremgangsmåten med alle oss andre! Tusen takk og mye spennende du har i din nyåpnede blogg butikk.

    Ha en fin høstkveld.
    Marianne

    SvarSlett
  9. Heisan du. Så flotte. Du imponerer stadig.
    Klæmmer Susanne

    SvarSlett
  10. Hei.
    Jammen er du snill. Tusen takk. Må prøve å lage disse også. De er bare nydelige. Ser de for meg på et juletre. Kjempe fint.
    Klem Maja

    SvarSlett
  11. Hmm.. får ikke til å legge meg til som følger jeg. Prøver igjenn senere

    SvarSlett
  12. Høres enkelt ut egentlig. Spørs om ikke disse må prøves ut.

    SvarSlett
  13. Så fine hjerter!
    klem Fredrikke :O)

    SvarSlett
  14. Flotte hjerter og takk for oppskriften.
    Vil gjerne prøve.
    En liten hilsen til deg i mitt nest siste innlegg.
    Ha en fin kveld
    Klem

    SvarSlett
  15. Takk snille deg! Na blir det hjerter til jul!

    klem Mette

    SvarSlett
  16. Flotte hjerter og søte julestrømper lengere ned på siden din! Du er så flittig og flink!
    Klem : )

    SvarSlett
  17. Hej!!

    Vilka fina hjärtan du gjort,såna måste tom jag klara av att göra.

    Kram från Sussie

    SvarSlett
  18. Ja hvide blondehjerter må vi have..:-)
    Hvad fylder du indeni?
    Vatt?

    Hej fra Lisbeth som de mange sidste år kun har lagt bukser op....:-)

    SvarSlett
  19. Nydelige! Hjerter får man aldri nok av :) Takk for veiledning! Og gratulerer med åpning av nettbutikken i dag. Har vært innom og tatt en titt allerede. Ha en fortsatt fin uke, du kreative dame! Klem

    SvarSlett
  20. Takk for oppskrift. Kanskje ikke så dumt at jeg tok i mot et blondestoff som modern mente jeg kunne sy dukketøy av..
    Du har forresten fått et kirsebær hos meg, ta i mot om du vil.

    SvarSlett
  21. Nydelige hjerter, tusen takk oppskrift!! Slike har eg lyst til å lage:))

    SvarSlett
  22. Heisann!
    Så flink du er, de ble kjempefine!Og så koselig at du legger ut oppskrift, du inspirerer som bare den altså.Og så så jeg i innlegget under at du hadde åpnet eplabutikken, så da måtte jeg inn og myse på den da vet du.Så mye fint!Gratulerer med åpningen, og lykke til med salget:)Det burde gå veldig bra!
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  23. Så fine de er!! Kjempe fint at du vil dele din kunnskap med oss!! Tror nok jeg må prøve meg på noen slike....elsker hjerter;o)

    Ha en fin fin tirsdag!!

    Klem Tine

    SvarSlett
  24. Veldig lurt! Men hva er gøtt?????

    SvarSlett
  25. Tusen takk! Jeg syns de der hjertene var så nydelige - og nå kanskje det blir noen på meg også ;-)

    Ha ei fin uke og klem fra Siv

    SvarSlett