tirsdag 15. mars 2011

Stuen før og etter


Det er nok en og annen som synes at det virker som om det er skyhøy rosafaktor her i heimen, og som synes litt synd på nordlendingen som bor i slike feminine omgivelser. Jeg kan berolige med at ikke alt er like ille som det ser ut på bilder:-) Akkurat nå for tiden er det faktisk ikke så mye som en rosa blomst en gang å skue i hele stuen. Nå går det i blått, hvitt og lilla. Det er forresten ikke bare rosa det kan bli for mye av. Det kan bli for mye blått også. Bare se her:


Sånn så nemlig stuen vår ut før vi flyttet inn. Hvis du ser godt etter, så ser du at til og med vinduskarmene er blå.. Ja, til og med skapet i hjørnet er malt blått. Her snakker vi gjennomført...


Sånn ser samme delen av stuen ut nå. Litt lysere og triveligere:-)


Her har vi stuen fra motsatt side. Legg merke til flotte detaljer som gullsjablonger over vinduet. 

Her er stuekroken som den ser ut i dag:


Nordlendingen nekter å la meg male stuebordet, men jeg har en back - up plan, nemlig å hente opp et litt mindre og nettere bord som står stuet vekk i kjelleren, og heller la det få et par strøk maling. Så kan heller kirsebærbordet få sin renessanse som stuebord i kjellerstuen - når den blir ferdig en eller annen gang...


Andre ting som er byttet ut er den gamle vedovnen, etter intens oppfordring fra feieren. Den varmet innmari godt, men forurenset dessverre i overkant mye.


Kan jo ikke si at jeg er spesielt lei meg for at den måtte byttes ut. Litt finere den nye, hvis man ikke er skikkelig retrofrelst da.


Hva annet kan man si enn at forandring fryder:-)


33 kommentarer:

  1. Hæ? Ville du male over de flotte gullsjablongene? ;o)
    Her snakker vi flott forandring, altså. Er jo gøy når det har så stor effekt også :)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Litt forskjell kan man jo si... Utrolig mye finere når et er lyst og luftig! Da vi kjøpte huset vårt, hadde stua mørkegrønne vegger, og de fleste andre rommene var malt i en kraftig ferskenfarge. Og peisen hadde en rosa-sølv-farge. Alt var gyselig! Gjett om malekosten ble svingt mye den første tiden?!!!

    SvarSlett
  3. Heia!
    Må si det ble ble forandring ja, så flott dere har fått det:) Herlig med slike før og etterbilder.
    Ha en fortsatt fin dag.
    Trøndehilsen:)

    SvarSlett
  4. Jøss, eller grøss (sånn som det så ut før)
    Det er så facinerende å se slike før og etter bilder,for en forskjell det ble!
    Er det "gråtende gutt" bildet seriøst tro?
    Årgangen og fargene minner mye om hvordan det så ut her før det ble pusset opp,så ille at jeg ikke så potensialet.
    Du har det lyst og lekkert og slettes ikke for "damete",
    litt farger i det hvite & gråe/sorte må menn kunne tåle :)
    Herlig med litt forandring!

    SvarSlett
  5. Herlighet, er det mulig å sette så innmari MYE farge på ei stue da!?! MEN, at dette huset er heldige som fikk dere til å bebo og forandre det til et koselig og behagelig hjem det er godt å bo i er hvertfall sikkert!!
    Ovnen er kliss lik den "nye" jeg har i stua nå og må dessverre si at det finnes ikke bedre varme, men den støver skikkelig selv om den er såkalt tett:-( Gleder meg så til flytting til et hus med varmepumpe og tette ovner!

    Ønsker deg en fin dag!
    Klem fra Grete

    Ps: Fikk se at du var inne hos meg mens jeg knottet her;-D
    Nei, jeg nølte ikke med å ta det i mot! Og vet sånn ca hvor jeg skal ha det i det andre huset, men da må jeg velge vekk noe annet, kansje;-D

    SvarSlett
  6. Her er det rett og slett bare å si: Wow!

    SvarSlett
  7. He he, ja, det var litt av en forandring! Sjablonger var vel den tidas wall stickers.

    SvarSlett
  8. Kjempeflott forandring!!!Synes dere har en luftig og lys stil i huset deres,å litt fargeklatter må jo til,om det er rosa,lilla eller blått;)Jeg gremmes når jeg ser den store gamle,grønne ovnen...Vi har nemlig en slik en,greit at den varmer veldig godt,men fy som den ser ut,hehe...Mannen mener selvsagt at vi ALDRI kommer til å finne en ny som varmer like godt,så derfor blir vår stående,til min store fortvilelse,hehe....Den dere hadde i stuen nå var kjempefin da,så er det store spørsmålet...Varmer den tålig bra???Må finne en ovn som varmer så å si tilsvarende for utbytte her i huset ser du;)Ha en finfin dag...Klem Caroline

    SvarSlett
  9. UTROLIG for en forandring! Og sa mye storre det ble med nye farger - skulle tro det var bygd pa mange m2!

    ha en fin fin tirsdag!
    klem mette

    SvarSlett
  10. Extrem makeover,kan man si. Ble skikkelig flott og elegant.:)

    Ønsker deg en herlig dag!:)

    SvarSlett
  11. Lyst og lekkert er det blitt! Tenk at vi levde i en sånn farge- og furueksplosjon på åtti-tidlig nittitall... hø hø... Liker det bedre nå, ja!
    Klem
    Lise

    SvarSlett
  12. Kjempefint og utrolig forandring! Hvitt forstørrer, det slår aldri feil. Og så er det perfekt til å kunne forandre med tekstiler, pynt, blomster og annet - som du gjør.

    Ang trender svinger det veldig. Da vi etablerte oss i -89 var hvitt helt utdatert, både på møbler (spesielt det) og vegger. Siden vi to ganger har kjøpt nybygde boliger, ble det hvite vegger automatisk.
    En gang i framtida ler de nok av dagens trender også, sånn går det, selv om vi ikke tror det. Vi trodde nemlig ikke på 80-tallet at vi noen gang kunne finne på å synes noe fra 70-tallet var fint. Barneklærne feks, og stoffene. Helt grusomt syntes "alle", og nå er det trendy igjen.

    SvarSlett
  13. Det er jo nesten et under at noen ser potensialet i et sånt hus og tør gå løs på det! Men dere har nok lagt ned utrolig mye tid for å få det så lyst og trivelig som dere har det nå. Kan jo ikke sammenlignes med sånn det var før. At man orket å bo så mørkt på 70-80-tallet!

    Catje

    SvarSlett
  14. Wow! For en utrolig forandring!

    Så mye lysere og finere det har blitt nå:)

    SvarSlett
  15. O MY GOD......
    Her var det snakk om for mykje av det gode gitt.
    Einaste trøysta var vel at det kunne ikkje bli verre enn dette, hehe.
    Eg huska godt når me syns den stilen var flott.
    Godt det går framover:)
    Det er blitt knallfint og veldig koseleg hjå deg Barbro:)))

    SvarSlett
  16. Hehe, disse noen var vel bare meg, da!
    Som ytret meg om blått istedet for bare rosa...
    Men som jeg antydet, det var bare innenfor kameralinsenes motiv det har vært mye rosa i det siste!

    70-tallet for meg var brunt og orange, så nå klarer jeg ikke de fargene. Jeg tror det var etterpå det kom at en vegg eller to skulle være i knallfarger. Det var jo mildt sagt trykkende med den mørke blåfargen i hele stua! Skjønner godt at dere ville ha det lysere!
    Det er mye lettere å skifte farger i tilbehør også når veggene er lyse!
    Ha det bra!
    Klem fra ho i nord!

    SvarSlett
  17. De er så ekstreme de førbildene at jeg blir helt stum. Men jeg må tilstå at jeg malte stua mi bondeblå tidlig på 90-tallet. Skjønner ikke hva jeg tenkte på. Forøvrig holder jeg med nordlendingen. Det kan bli litt mye hvitt, kanskje?
    Ellen :)

    SvarSlett
  18. Kan det virkelig være det samme huset?? Mye finere nå, og det ser jo MYE større ut også :-) Smart plan ifht salongbord ;-)

    Ha en fin kveld - klem Siv

    SvarSlett
  19. Utrolig forandring, og nå ser det delikat og lekkert ut!!..ingen dum ide mht bord;)
    Ha en god kveld, klem fra meg;)

    SvarSlett
  20. For en forandring... så fint du har fått det :)
    Dere har virkelig vært flinke :)
    Ha en fin kveld,klem.

    SvarSlett
  21. Hei og takk for sist! Hihi!

    Utrolig morsomt å se disse før og etter bildene.
    Og herlighet hvor mye mindre stuen så ut før, hvordan kan noen ha bodd "under slike forhold"??

    Du har fått det veldig fint, Barbro, og tidligere eier ville nok ha forlangt å få huset tilbake hadde de sett disse bildene!

    Ha en finfin kveld!

    Klem

    SvarSlett
  22. WOW! Litt av en forandring ja :) Ikke at det var ikke var stilig før da... not! Synes alltid at det er så morro å se før og etter bilder - du skulle sett stua vår... mørk rød...

    SvarSlett
  23. Litt av en forandring ja;)
    Nå var vel de før-bildene der litt i overkant, men det er jammen ikke langt unna slik som var moderne for 12-14 år siden gitt;))

    Husker vi hadde bonderødt kjøkken, bondeblått soverom, bondegrønn stue og okergul gang der vi bodde før, hahahha - og selvfølgelig masse furumøbler;))
    Så kom den tiden hvor det var caffe latte på alle vegger og vi beiset furumøblene;))

    Har hatt mange herlige stiler ja;)

    Hos dere er det så lyst og trivelig at det er en fryd- og en passelig dæsj med farger... Får lyst og komme på besøk jeg, hihi...

    Ha en fin kveld!

    Klem Line

    SvarSlett
  24. oi! skulle ikke tro det var samme hjemmet! hehe dere fortjener jo en applaus!

    SvarSlett
  25. snakk om forandring, men det var ihvertfall lekkert nå. Gøy med bilder som viser en slik forandring.

    SvarSlett
  26. For en forandring, det er blitt skikkelig lyst og trivelig i stuen din :)

    SvarSlett
  27. Så morsomt med før/etter-bilder!
    Herlig å se så stor forskjellen er da!! Fine oversiktsbilder av stua - så lyst å trivelig dere har det! :-)

    :-)

    SvarSlett
  28. Supert med før og etter bilder.Stuen er ikke til å kjenne igjen.Lyst og nydelig,Barbro.Hos oss var det mørk grønn tapet med rosa blomster....Klem

    SvarSlett
  29. Ja, det var jammen..blått før. Lurer forresten på om alt det hvite blir like ille om noen år? Sånn som furua og det fargesterke?

    SvarSlett
  30. oj, oj, snakk om forandring!

    SvarSlett
  31. For et nydelig hjem du har :O))) Så lyst og fint !!! Kjente jeg nesten ble litt tung innvendig av de gamle bildene :O)) Sånn har det vært hos meg og men nå er alt lysere her og heldigvis :O) Ha en strålende dag :O) Hilsen Hege :O)

    SvarSlett
  32. Çok güzel olmuş...
    www.aktuelmoda.com

    SvarSlett