onsdag 27. februar 2013

Deilig gjærbakst

Jeg har en gammel kokebok av Ingrid Espelid som er helt uunværlig når det kommer til gjærbakst og sukkerbrød. Den er funnet på Fretex for mangfoldige år siden og er så velbrukt at halve permen nå har falt av.


Egentlig så er jeg ikke så glad i å lage gjærdeig, spesielt ikke hvis jeg i tillegg må kjevle, men Ingrid Espelids horn fylt med ost og skinke er så gode at jeg trosser enhver kjevlefobi.

Har du lyst til å prøve du og, så får du oppskriften her:

HORN

45 g margarin
3 dl melk
35 g gjær
1 ts salt
1ss sukker
ca. 400 g hvetemel

Smelt smøret og ha i melken. Ha deretter i gjæren og det tørre. Elt deigen, men ikke så lenge at den blir seig. Del deigen i to etter at den er ferdighevet. Kjevle hver del til en rund leiv, ca 30 cm i diameter. Del leiven i åtte spisser. Legg på litt skinke og ost og rull sammen fra den brede enden mot spissen. Legg på plate med spissen ned og form til horn. Etterhev. Pensles med egg og stekes ved 230 grader i 10-15 minutter.



Velbekomme:-) 


Jeg pleier ofte å bytte ut litt av hvetemelet med havregryn for å gjøre de litt sunnere. Da blir de super matpakkemat for både små og store. 



Ha en fin kveld!




6 kommentarer:

  1. Fantastisk vårlig og innbydende oppdekking! Gjør faktisk godt bare å se på de hornene :)

    SvarSlett
  2. Nammis!!
    Ser utrolig fristende & godt ut :)

    Og så fint og fargerikt pyntet!!

    KOS DERE!
    KLEM

    SvarSlett
  3. Jeg fant også fram horn-oppskriften min nylig etter at den hadde ligget mange år i "glemmeboken". Og hornene har gjort stor suksess. Utrolig kjekt å ha i fryseren (hvis det blir noen igjen å fryse, da!).
    Koselig dekket bord hos deg!

    SvarSlett
  4. Fylte horn er nydelig og det har blitt bakt mange ganger her i huset.Ditt bord så innbydende og fint ut. :) Så herlig vårlig det var i innlegget under med åpning av lekestuen. Ja i morgen er det mars allerede. Godt egentlig. :) Klem Merethe

    SvarSlett
  5. De hornene så utrolig gode ut, også så fint du har pyntet bordet! Lurer på om jeg må prøve meg på denne oppskriften en dag

    SvarSlett
  6. Så veldig gode ut!! Tror jeg må hjem og lete frem kokeboka :) Fikk den da jeg flyttet hjemmefra for altfor mange år siden :) Beste kokeboka!!
    Beppe

    SvarSlett