mandag 24. februar 2014

Oppussing av husets minste rom



Vi har to rom som vi ikke har gjort noe med siden vi flyttet inn for over 10 år siden; badet og lilledoen. Lilledoen har fått sitt treffende navn etter rommets størrelse, som ikke er stort større enn et bøttekott. Nå var det imidlertid på tide og brette opp ermene og gå i gang med miniatyrrommet og la det få seg en liten makeover.


Rommet ble pusset opp visstnok en gang helt på begynnelsen av 90-tallet, og var sikkert ganske trendy den gang. Imidlertid er nok trehvitt brystpanel og grønnmalt stries storhetstid forlengst et tilbakelagt stadium...


Egentlig hadde jeg tenkt å gjøre det enkelt og greit og hive på litt maling, men så er jeg en smule lei av sånne halvhjertede prosjekter som man egentlig ikke blir helt fornøyd med. Det lønner seg alltid å gjøre ting skikkelig. Så da var det bare å gå ned i kjelleren og plukke fram brekkjernet og finne fram vandelen i seg. Akkurat den satt ikke så langt inne:-) Det gikk rimelig greit å rive panelet, det eneste jeg ikke turte røre var panelet bak vasken, livredd for å rive av noen rør. Så det har jeg spart til nordlendingen kommer hjem. Han setter sikkert pris på at det er noe arbeid igjen til han også:-)


Riving av tapet var et langt verre prosjekt enn riving av brystpanel. Gurimalla, den tapeten må de ha limt på med super-duper-lim. Til tross for utallige omganger med tapetløser får jeg stort sett bare av mikroskopiske biter om gangen. En smule demotiverende...


Mer motiverende er det å tenke på den fine Marimekkotapeten jeg har hatt liggende og som sikkert kan bli et fint innslag på en vegg eller to:-) Og med det tempoet tapetfjerningen går i nå, så er jeg muligens ferdig til påske...



5 kommentarer:

  1. He he, der var det noe kjent!

    SvarSlett
  2. Den doen blir nok flott til slutt :)
    Vi har en trist liten do vi også med 90-talls blåfarge på veggene. Men den kommer langt ned på lista over rom vi må gjøre noe med.
    Men jeg gleder meg til å se din når den blir ferdig. Kanskje jeg får inspiasjon til å handle jeg også..
    Ellen :)

    SvarSlett
  3. Lykke til! Tipper det blir riktig lekkert.

    SvarSlett
  4. Ja må få si lykke til jeg også. Tapetriving er direkte gørr.Tapet som venter ser flott ut.
    Klem

    SvarSlett
  5. vet ikke hvordan du gjør de med tapetet, men jeg sverger til vann - som jeg smører på tapeten (rikelig) - venter 2-3 minutter, og skraper så løs med en sparkelspade. Dersom tapeten har "hinne", tar jeg denne først, så papirunderlaget etterpå. PS det finnes også tapet sletter som du kan lime uttapå om dette riveprosjektet ikke går veien
    LYKKE TIL - den nye tapeten så jo kjempe kul ut

    SvarSlett